Húszmilliós ajándék volt az MCC számára, hogy Tucker Carlson beszélt a fesztiváljukon

Alsó hangon 70 ezer dollárt, azaz legalább húszmillió forintot kér egy-egy fellépéséért Tucker Carlson, a Fox News sztárműsorvezetője, ezért is mondhatja szerencsésnek magát a Mathias Corvinus Collegium, amelynek a fesztiválján egybehangzó állítások szerint ingyen lépett fel az amerikai jobboldal egyik legismertebb véleményformálója. De a szerencse mögött feltehetőleg ugyanazon érdekek találkozása áll: Carlson haknijából a cechet álló Fox News legalább annyit profitálhat, mint az Egyesült Államokban korábban intenzív PR-kampányt folytató Orbán-kormány.

“Tucker Carlson magyarországi látogatásával kapcsolatban a magyar kormány részéről nem merült fel kiadás. Ez azt jelenti, hogy sem az utazásával, sem a szállásával, sem a fellépésével kapcsolatos költségek nem Magyarországot terhelték” – válaszolta a Miniszterelnöki Sajtóiroda a hvg.hu-nak. Orbán Viktor sajtóirodáját azért kerestük meg, mert tudni szerettük volna, hogy az amerikai Fox News műsorvezetője, Tucker Carlson magyarországi látogatásának finanszírozásába beszállt-e a magyar állam vagy bármelyik állami ügynökség. Két okból feltételeztük azt, hogy a sztárműsorvezető nem ingyen vállalta a részvételt a Matthias Corvinus Collegium (MCC) fesztiválján.

Alternatív világkép
© hvg.hu

Az egyik ok, hogy Tucker Carlston édesapja, Richard Carlson egy olyan washingtoni székhelyű cég igazgatója, amely korábban 80 millió forintos megbízás részeként az Orbán-kormánynak lobbizott az Egyesült Államokban. A Policy Impact Strategic Communications koordinálta annak idején Szijjártó Péter külügyminiszter interjúját Tucker Carlson műsorában. Ám ami ennél is nyomósabb ok, hogy Tucker Carlson egy-egy előadása több mint 70 ezer dollárt, azaz átszámítva legalább húszmillió forintot kóstál az amerikai piacon, legalábbis az őt kiközvetítő ügynökségek ezzel a tarifával tartják nyilván. Carlson 70 ezer dolláros gázsija eltörpül például az egykori amerikai elnök, Barack Obama 400 ezer dolláros tarifája mellett. Azért Obamával példálóztunk, mert éppen Carlson volt az, aki egy ízben azon háborgott, hogy az egykori elnök 400 ezer dollárért osztotta az észt egy Wall Street-i konferencián, amit magántőke befektetési alapok finanszíroztak. “Mit mondhatott a volt elnök a) amit még nem hallottunk, b) amiért 400 ezer dollárt ér egy óra?” – kérdezte műsorában a Fox News műsorvezetője, majd később ő is fellépett ugyanazon a konferencián, ahol korábban Obama.

Tucker Carlson
© Túry Gergely

Szöőr Ádám, az MCC sajtófőnöke a hvg.hu megkeresésére azt válaszolta, sem az utazásával, sem a szállásával, sem a fellépésével kapcsolatos költségek nem az MCC-t terhelték. És ugyanezt kommunikálta a Policy Impact Strategic Communications is, mondván, nincs közük Carlson magyarországi látogatásához, sem annak megszervezéséhez. Carlson munkaadója, a Fox News pedig azt állítja: a látogatás költségeit a csatorna finanszírozta, a sztárműsorvezető ugyanis filmet forgat Magyarországról a Fox Nationnek (ez a Fox News fizetős platformja). Nagyon úgy néz ki tehát, hogy a forgatást Carlson stábja úgy időzítette, hogy az egybeessen az MCC fesztiváljával, hiszen az ott elhangzó beszéd a tervek szerint szintén a készülő film része lesz. A Fox News a látogatással kapcsolatban azt kommunikálta, hogy Carlson édesapjának fia magyarországi látogatásához semmi köze nincs, azt kizárólag a műsorvezető és stábja szervezte.

A készülő filmhez a magyar kormányzat szereplői persze minden támogatást megadtak, a műsorvezetőt például katonai helikopterrel vitték le a déli határnál található kerítéshez, és eleve a tenyerükön hordozták. Nem tudni, hogy a rendkívül szívélyes vendéglátás miatt, mindenesetre Carlson kesztyűs kézzel bánt Orbánnal a vele készített, a Fox Newson múlt csütörtökön sugárzott műsorban, a magyar kormányfő például egyetlen kérdést sem kapott tőle a Budapestre tervezett kínai egyetemről, ami a feszült kínai–amerikai kapcsolatok árnyékában legalábbis árulkodó.

Könnyed csevej
© Orbán Viktor Facebook oldala

A legtöbb amerikai hírcsatorna nem tanácsolja, sőt egyenesen megtiltja az újságíróinak vagy akár a véleményformáló műsorvezetőinek, hogy az Egyesült Államokban pártrendezvényeken vagy kampányeseményeken szerepeljenek. Ennek ellenére a csatorna ismert arcai fel-felbukkantak már párteseményeken. A Fox Newst egyébként rendre célkeresztbe állító, a nem jobboldali médiumok felé elfogult Media Matters nevű médiafigyelő csoport egyik, 2019-es jelentése szerint a jobboldali hírcsatorna műsorvezetői összesen legalább félmillió dollárt kerestek a republikánus csoportokban és konzervatív szervezetek által szervezett eseményeken való megjelenéseiken, miközben a Fox Newsnál dolgoztak. Emellett – jegyzi meg a Media Matters jelentése – a csatorna hírrészlegének több munkatársa – köztük Shannon Bream, Chris Stirewalt és Neil Cavuto – a Trump-kormányzat tisztviselői mellett vezetett rendezvényeket, vagy beszélt Trump ingatlanjain tartott eseményeken, természetesen pénzért. 2017-ben pedig a Fox Newson futó The Five társműsorvezetője, Greg Gutfeld több mint 36 000 dollárt keresett azzal, hogy felszólalt a washingtoni Republikánus Párt egyik adománygyűjtő rendezvényén.

Persze az Orbán-kormány által százmilliárd forinttal kibélelt MCC fesztiválja nem számít párteseménynek, még akkor sem, ha a beszédében a műsorvezető láthatóan a nemzetközi politikában sortűz alá vett magyar kormány védelmére kelt. Az, hogy a Fox News Magyarországra küldte Carlsont, és éppen most, ráadásul mindezért még fizetnie sem kellett az MCC-nek, az Orbán-kormány szempontjából kifejezetten szerencsés. A Tucker Carlson Tonight az egyik legnépszerűbb politikai talkshow, amiben most Tucker Carlsonnak köszönhetően akkora teret kapott – kritika nélkül – az Orbán-kormány, ami nehezen fejezhető ki pénzben. Már önmagában az egyedülálló, hogy Carlson több mint negyedórás interjút készített Orbánnal, egy nem amerikai politikus ekkora műsoridőhöz nem igazán jut hozzá.

A magyar kormány egyébként nemcsak idehaza öl milliárdokat a propagandába, de ha teheti, külföldön is. Ahogy arról még 2020-ban a Szabad Európa beszámolt, a washingtoni magyar nagykövetség 35 ezer dollárért (azaz nagyjából 10,7 millió forintért) kötött szerződést a magyar származású David Reaboijal, hogy megjelenést biztosítson vezető magyar politikusoknak amerikai sajtóorgánumokban. Ám a Reaboinak juttatott összeg eltörpül ahhoz az egymilliárd forinthoz képest, amit a kormány washingtoni lobbistáknak fizetett azért, hogy Orbánék kedvező színben tűnjenek fel az amerikai döntéshozók szemében. Carlson magyarországi látogatása önmagában többet ért, mint az eddig a magyar adófizetők pénzéből elköltött külföldi imázsépítés együttesen.

© Túry Gergely

Ám úgy tűnik, az amerikai hírcsatornának is megérte a magyar turné, mert Carlson magyarországi látogatásának híre és az, hogy a sztárműsorvezető az Orbán-rezsimet dicsőítő beszédet tartott, az Egyesült Államokban komoly visszhangot váltott ki. Mindez, még ha negatív reklám is, Carlson showműsorára irányította a figyelmet. Arra a műsorra, amiből a hirdetőket megpróbálják elijeszteni Carlson kritikusai.

Carlson turnéjával ő, valamint a Fox News és az Orbán-rezsim egymást legitimálhatta. Orbánék tudtak mutatni egy sikeres amerikait, akit ugyan a magyarok többsége egyáltalán nem ismert eddig, de nem is ez a lényeg: sokkal inkább az, hogy egy nagybetűs amerikai mondta ki azt, miszerint Magyarország szabadabb, mint az Egyesült Államok. De a Fox News is hasonló legitimációt tudott felmutatni jobboldali nézői felé: lám-lám, lehet, hogy Trump politikája megbukott, de létezik Európában egy jobboldali vezető, aki politikailag a volt elnök rokonlelke és megvalósította az erős, szuverén Magyarország álmát, ezért is próbálja meg őt kicsinálni a nemzetközi baloldal. Ebben a kontextusban minden hír vagy epés vélemény, ami a Carlson-látogatással kapcsolatban az angolszász sajtóban megjelent, végeredményben a Fox News showműsorát erősítette.

hvg.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük