BelföldHi-Tech

A Sharp a VR hardverre fogad, és csak a metaverzum indulását várja

Az évek óta csendben fejlesztett nagy teljesítményű virtuális valóság kijelzők kezd kifizetődni a japán technológiai nagyvállalat, a Sharp számára, mivel a cég agresszíven tette fel a tétjeit a metaverzumra.

A Sharp 2016-ban lépett be a VR-fejlesztésbe, amikor a tajvani elektronikai óriás Foxconn felvásárolta, és több erőforrást kezdett fordítani a magasabb árrésű, hiánypótló piacokra, például a virtuális valóságra és az autóipari megoldásokra.

A szegmens végül tavaly kezdett érdemi bevételt termelni a Sharp számára – mondták a Nikkei hírügynökségnek a vállalat fejlődését ismerő források. A csúcskategóriás VR-kijelzők havi kiszállításai az október-decemberi negyedév óta meghaladták az 1 millió darabot. A vállalat lett a Facebook anyavállalata, a Meta által gyártott Oculus Quest 2 headset kijelzőinek legnagyobb beszállítója is.

A Nikkei Asia elemzése és interjúi szerint a Sharp VR-kijelző-szállításainak bevétele 2021 egészében több mint 200 millió dollárra rúgott, a becsült, kijelzőnként 50 dollár körüli költség alapján. A kijelzők és a processzorchipek a VR-eszközök legdrágább összetevői.

A VR eszközök iránti kereslet a távmunka növekedése és a COVID-19 járvány során megugró játékkedv miatt valósággal kilőtt, miközben a technológiai iparágat sújtó globális chip- és alkatrészhiány enyhe enyhülése lehetővé tette a gyártóknak hogy lépést tartsanak az igényekkel.

A metaverzum koncepció megjelenése is hozzájárult a VR-eszközök iránti kereslet növeléséhez. „A metaverzumban a vizualitás kulcsfontosságú az élmény szempontjából. A Sharp évek óta tartó erőfeszítései a VR-arénában előnyt nyújtanak a vállalatnak, hogy vezető pozíciót szerezzen a virágzó metaverzum iparágban” – mondta egy bennfentes a Nikkei Asiának.

A Facebook tavaly októberben hivatalosan is felvette a Meta nevet, hogy ezzel is demonstrálja a vállalat elkötelezettségét a metaverzum és a benne rejlő üzleti lehetőségek kiaknázása iránt. A Meta, a Sharp egyik legfontosabb VR-ügyfele, már most is vezető szerepet tölt be a VR-eszközök piacán. Zászlóshajója, az Oculus sorozat az IDC szerint a teljes önálló VR-piac 75 százalékát teszi ki. A második és harmadik helyen az újonnan érkezett DPVR és a kínai ByteDance cég Pico márkája áll. A virtuális és kiterjesztett valóság eszközök piaca 2025-re várhatóan 32,8 millió darabra nő, ami 45,9 százalékos éves összetett növekedési ütemet jelent – közölte az IDC.

Mivel a VR-eszközök kijelzői a felhasználók szeméhez közel kerülnek, így a kijelzők mintegy 800 pixel/ hüvelyk felbontást igényelnek, ami jóval magasabb, mint a piacon lévő egyik legfejlettebb okostelefon, az iPhone 13 Pro 460 PPI-je. A VR-kijelzők felbontási követelménye iparági források szerint hamarosan 1200-1300 PPI-re emelkedhet.

Az okostelefonok piacának érésével a Meta csak egy a sok technológiai vállalat közül, amelyek a metaverzumra, mint a növekedési következő motorjára fogadnak. Az Apple, amelynek nagy kijelző-kutatóközpontja van, az első AR-eszközén dolgozik, míg a Microsoft ipari felhasználásra szánt HoloLens vegyes valóság szemüvegére a világjárvány és a távmunka növekedése közepette erős kereslet mutatkozik. A grafikus chipeket fejlesztő Nvidia szintén a metaverzumban rejlő lehetőségeket igyekszik megragadni.

Kína szintén szívesen meglovagolná a metaverzum hullámát. A TikTok tulajdonosa, a ByteDance tavaly lépett be a virtuális valóságba, amikor felvásárolta a Pico helyi startupot. A DPVR, egy 2015-ben alapított VR-eszközöket gyártó startup, mára a szállítások alapján a globális piac egyik vezetője lett.

A közösségi média- és videojáték-óriás Tencent tavaly szeptember óta közel száz metaverzumhoz kapcsolódó védjegybejelentést nyújtott be, míg az e-kereskedelmi óriás Alibaba szintén több kapcsolódó védjegyet jegyeztetett be. A Baidu, a kínai keresőmotor-óriás pedig a „metaapp” kifejezés védjegyét kérelmezte.

Eközben a Foxconn, a Sharp legnagyobb részvényese, Young Liu elnök szerint „biztosan” biztosítani fogja pozícióját a metaverzumhoz kapcsolódó ellátási láncokban. Az iPhone-összeszerelő múlt hónapban közölte, hogy stratégiai együttműködési keretszerződést írt alá az Xrspace-szel, egy tajvani 3D-modelleket építő céggel, amely a metaverzum infrastruktúrával foglalkozik. A Foxconn az elkövetkező években akár 100 millió dollárt is befektethet a startupba, a kezdeti 15 millió dolláros befektetés után.

A Sharp a Nikkei Asiával közölte, hogy az elmúlt években „az AR/VR-re, mint új növekedési területre összpontosított, és emellett gyorsan növeli az LCD-panelek szállítását is”. A vállalat szerint vannak ultranagy felbontású és más technológiái is, amelyek nélkülözhetetlenek a VR/AR terület számára, és tovább fogják erősíteni a fölényünket ezen a területen.

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

ComputerWorld.hu